Náš větvičkový tým

VERONIKA
ředitelka, průvodkyně LMŠ

MARTINA
průvodkyně LMŠ, hlavní pedagog

ŠTĚPÁNKA
asistent pedagoga, chůva

ANDREA A MAJKL
průvodkyně LMŠ

JANA
průvodkyně LMŠ, na mateřské dovolené

MARUŠKA
průvodkyně LMŠ

 

 

MgA. Bc. Veronika Formánková (ředitelka, průvodkyně LMŠ)

 Vzdělání
  • dramatická výchova na DAMU Praha (diplomová práce Interkulturní výchova metodami dramatické výchovy)
  • učitelství pro MŠ na ZČU v Plzni (bakalářská práce Vznik a vývoj Dětské lesní školky Větvička)
  • cyklus seminářů Školka blízká přírodě pořádaných Asociací lesních MŠ 2011/2012 a rok následující
  • další semináře a kurzy ALMŠ (Koordinátor lesní MŠ,Přírodní pedagogika)

 Praxe

  • divadelní praxe v divadelní společnosti Divadýlko Kuba
  • koordinátorka komunitní školy (1. ZŠ v Plzni)
  • pedagog volného času pro děti druhého stupně ZŠ
  • příprava a založení Dětské lesní školky Větvička, hybatelka a koordinátorka 2011 – doposud
  • průvodce v lesní školce (do září 2015 občasný, od té doby pravidelný)
  • produkce + lektorování přírodovědných expedic pořádaných Asociací lesních MŠ 
  • průvodce dětí ze ZŠ při tzv. lesních dnech
  • členka skupiny pro kvalitu ALMŠ
  • ředitelka LMŠ Větvička od září 2019

Zkušenosti

Je předsedkyní KoŠ, z. s., který je zřizovatelem LMŠ Větvička. Působila jako pedagog volného času pro děti druhého stupně ZŠ, také jako vychovatelka ve školní družině, asistentka pedagoga v první třídě ZŠ s programem Začít spolu, živila se hraním divadla pro děti. Je máma. Zkušenost se státním školstvím, příchod vlastních dětí a potkávání se s alternativní pedagogikou jí přivedlo k přesvědčení, že víc než „inteligentní“ pomůcky je potok s blátem, že ti, co se o děti starají, musí znát a respektovat základní dětské potřeby a nezapomínat na svůj dobrý život. V současné době pečuje o Větvičku jako ředitelka a členka průvodcovského týmu, s radostí užívá přátelství drobné komunity, která kolem školky vznikla. Pořád se učí. Hodně od dětí. Vlastních i půjčených. Je to dřina. Dává to smysl. 

 Bc. Martina Morávková (průvodkyně LMŠ, hlavní pedagog)

Vzdělání:

  • předškolní a mimoškolní pedagogika ve studijním
    oboru Učitelství pro mateřské školy na FPE ZČU v Plzni
  • účast na přírodovědných expedicích pořádaných
    Asociací lesních mateřských škol
  • účast na letní škole pro pedagogy Lesních
    mateřských škol
  • kurz přírodní pedagogiky a lesní terapie pořádaný
    Asociací lesních mateřských škol s lektorem Rudolfem Hettichem
  • kvalifikační program celoživotního
    vzdělávání Studium pedagogických věd se zaměřením na speciální
    pedagogiku pro učitele MŠ
     na FPE ZČU v Plzni
  • vzdělávací program
    Logopedický asistent – primární logopedická prevence ve školství
  • další kurzy a vzdělávání pořádané KCVJS, Asociací
    lesních mateřských škol a NPI v oblasti přírodní pedagogiky,
    speciální pedagogiky, sebepéče
 

Praxe:

  • učitelka ve státních mateřských školách (4 roky)
  • průvodkyně v lesní školce Medvíďata (krátká
    zkušenost)
  • průvodkyně v lesní školce Větvička (září
    2017 dosud)
 

Zkušenosti:

Během praxe v běžných mateřských
školách, jsem zjistila, jak moc děti potřebují kontakt s přírodou a její
rozmanitostí. Najednou jsem viděla, že to, na co se celé ráno děti těší, není
pečlivě připravená řízená činnost učitelky, která mohla být sebelákavější či
používala nejmodernější pomůcky, ale pobyt venku, i když to vlastně bylo jen na
školní zahradě. Viděla jsem tam děti, které byly často špinavé či odřené, ale
byly šťastné. Děti si společně opravdu hrály. Spolupracovaly při vaření
všemožných lektvarů, kde muselo být hlavně hodně vody a písku. Viděla jsem
jejich radost, když viděly veverku či přinesly v kyblíku brouka a chtěly
ode mě vědět, jak se jmenuje. Potom všem celý den říkaly, že našly ploštici.
V šatně se při svlékání sypaly na zem poklady ukryté v kapsách
(kamínky, tráva, písek a někdy i ty ploštice). Věděla jsem, že děti
nepotřebují, aby jim někdo sáhodlouze o tom všem povídal, ale že si tohle
všechno potřebují samy zkusit, zažít a hlavně, že si potřebují hrát. Hrát venku
s kamarády. Věděla jsem, že chci být toho součástí, že chci být průvodcem
v lesní mateřské škole a že se chci na tomto poli dále vzdělávat.

Bc. Štěpánka Moravcová (asistent pedagoga, chůva)

Vzdělání:

  • bakalářské studium Cestovní ruch s prohloubenou jazykovou přípravou (FJ a RJ) – pedagogická fakulta Univerzity Hradec Králové

Kurzy:

  • Asistent pedagoga a pedagog volného času a vychovatel – KCVJŠ Plzeň
  • Metodika cvičení dětské jógy – Česká asociace dětské jógy Praha
  • Instruktor jógy – Česká asociace dětské jógy Praha
  • Jóga s teenagery – Česká asociace dětské jógy Praha
  • Jóga pro seniory – vzdělávací centrum Yoga World
  • Instruktor Nordic Walking

Aktuálně:

  • pracuji jako asistent pedagoga v LMŠ Větvička
  • jsem lektorkou projektu Malá jóga, který zajišťuje onkologicky nemocným dětem vhodnou pohybovou aktivitu
  • spolupracuji s neziskovou organizací Nadační fond pro rozvoj plného vědomí jako lektorka jógy pro seniory a pro děti v dětských domovech
  • jsem lektorkou kurzů Nordic Walking pro seniory – projekt Jedeme dál – organizuje ÚMO Plzeň 

Andrea Dvouletá DiS. (průvodkyně LMŠ) 

Vzdělání

  • VOŠ Pilsen College – Předškolní a mimoškolní pedagogika (před dokončením studia)
  • SOŠ Stříbro – Agropodnikání
  • Jazyková škola Spell – Anglický jazyk (B1) 

Zkušenosti

  • S dětmi jsem začala spolupracovat ve svých 13 letech, kdy jsem se stala tetou na plný úvazek.
  • Stala jsem se praktikantkou na dětském táboře v Boněticích.
  • V roce 2023 jsem byla vedoucí příměstského tábora Stod, který byl spojený s LMŠ Sasanka.
  • Věnuji se tréninku svého psa. V roce 2023 jsem absolvovala online seminář MET konference.
  • V rámci studia na VOŠ Pilsen College jsem absolvovala zatím 2 praxe (MŠ Stadrotská Tachov, LMŠVětvička)
  • Mám ráda, když můžu pozorovat úspěchy dětí, to, jak se z malého skřítka stane velký předškolák. Lesní školka Větvička tomu dodává takovou přirozenost, les roste společně s dětmi, děti každý den pozorují změny, jak se příroda proměňuje. Nepotřebují k tomu obrázky, vše vidí tak jak je přímo v lese. Ačkoliv nemám tolik zkušeností, jsem moc ráda, že jsem se dostala do kolektivu LMŠ Větvička a můžu být součástí našeho lesního dobrodružství. Plánuji děti učit i přes svého psího společníka Majkla. Dětem bych tímto chtěla předat větší povědomí o zvířatech a jejich chování a zároveň je vést ke společnému soužití, trpělivosti a respektu.
 
 

Bc. Jana Barešová (průvodkyně LMŠ, na rodičovské dovolené)

Vzdělání:

  • předškolní a mimoškolní pedagogika ve studijním oboru Učitelství pro mateřské školy na FPE ZČU v Plzni

Praxe:

  • Vedoucí na školách v přírodě a pobytových táborech různého zaměření (2008-2013/2016-2019)
  • Vedoucí výtvarného kroužku ve středisku Radovánek (září 2016-červen 2019)
  • Dobrovolník v organizaci Tady a Teď – doučování dětí (2015-2018)
  • Učitelka v MŠ (výpomoc – 0,5 roku)
  • Kurz – hlavní vedoucí tábora
  • Hlavní vedoucí příměstských výtvarných táborů ve středisku Radovánek
  • Vedoucí příměstského tábora v LMŠ Větvička
  • Lektor výukových programů ve spolku Ametyst (květen 2018–listopad 2018)
  • Vedoucí ekovýchovy ve spolku Ametyst (listopad 2018 – dosud)
  • Průvodce v LMŠ Větvička (září 2019 – dosud)

 

Po zkušenostech s dětskými letními tábory, odehrávajících se v přírodě a následném studiu učitelství pro MŠ, sem se rozhodla podporovat vzdělání blíž přírodě. Jsem ráda, že toho můžu být součástí a podporovat děti v přirozeném rozvoji. Uvědomuji si, že takovéto vzdělávání je specifičtější a ne pro každého to pravé. Na druhou stranu, děti, kterým takovýto systém vyhovuje vypadají velmi spokojeně a šťastně. Když člověk vidí, že to, o co se snaží funguje, dodává mu to sílu pokračovat a dávat maximum, protože vidí, že to má smysl. Jsem ráda, že jsem se dostala do komunity, kde je mi příjemně a kde každý spolupracuje na tom, aby vše fungovalo a děti měly vše co potřebují ke svému přirozenému rozvoji.

Mgr. Marie Peroutková (průvodkyně LMŠ)

Pozvání do Větvičky pro mě bylo jako pozvání do tovaryšského cechu. V „lesoškolkovém“ prostředí
nejsem žádný nováček. Hrdě se hlásím mezi vlajkové lodě, které byly u samého počátku zrodu tohoto
„hnutí“ – být s dětmi venku za každého počasí. Ze všech lesních školek, které jsem kdy navštívila, a
kde jsem i pracovala (jednu jsem založila), vnímám Větvičku na velmi vysoké úrovni v oblasti
pedagogiky a péče o děti. Za mě zkrátka dosáhla za ty roky ve svém oboru v rámci Čr mistrovství.
Ostatní jsou také skvosty, což o to.

Na své cestě životem jsem dostala do svého batohu vědění a darů úžasné biologické vzdělání na
Přírodovědné fakultě v Českých Budějovicích a pedagogické vzdělání na tamější Pedagogické fakultě,
vystudovala jsem také učitelství pro MŠ. V  současné době veškeré vědění a zkušenosti propojuji při
práci s dětmi. Pracuji ale i s dospělými na jejich seberozvoji. Do Větvičky přináším odbornost
biologa, ale také flétnu, písně, příběhy, vášeň pro zkoumání, vědění všeho druhu, volnou hru, tanec a
divadlo ve všech formách. Jako člověk jsem spíše zaměřená na procesy. Cílů ráda dosahuji ve svém
osobním životě. U dětí je pro mě důležitá cesta k cíli, ne výsledek, a hlavně radost na té cestě, vítám i
odbočky. Těším se na vše nové, co se naučím. Přináším také mnohá bohatství.
S úctou Mgr. Marie Peroutková